Kruger Park - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ralf Senden - WaarBenJij.nu Kruger Park - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ralf Senden - WaarBenJij.nu

Kruger Park

Blijf op de hoogte en volg Ralf

08 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag staat Facebook de hele dag "roodgloeiend". De felicitaties stromen binnen. Het is namelijk mijn verjaardag. Alweer 25 jaar oud. In deze jaren heb ik al heel veel mooie plaatsen op de wereld gezien, terwijl mensen in Zuid Afrika soms niet verder komen dan hun eigen woonwijk.

De laatste twee weken voor het schrijven van mijn social media plan zijn aangebroken. De afgelopen week ben ik vooral bezig geweest met het bekijken welke social media platforms ik ga gebruiken voor welke doelgroepen. Wie is de hoofddoelgroep en hoe ga ik ervoor zorgen dat mijn doelstellingen gehaald worden. Ik heb twee doelstellingen geformuleerd. "Het verhogen van de naamsbekendheid bij de verschillende social media platforms voor het einde van december 2013". De andere doelstelling is het verhogen van de klantloyaliteit bij de verschillende doelgroepen van de social media platforms voor het einde van december 2013. Hier wordt de interactie mee bedoeld. Hier heb ik de afgelopen week hard aangewerkt.

Elke week wordt er geskyped op dinsdag met het thuisfront in Nederland. Een half uur lang kletsen over allerlei dingen. Deze dinsdag had ik niet rekening gehouden met het feit dat er in Nederland de wintertijd was ingegaan. Zuid Afrika kent geen winter en zomertijd. Allemaal veel te moeilijk vinden ze. Dit betekend dat er vanaf nu een verschil zit tussen de Nederlandse en Zuid Afrikaanse tijd. Ik had afgesproken om meteen na het werk, om vijf uur te skypen met mijn ouders. Ik zat achteroverleunend te wachten totdat mijn ouders online kwamen, maar ze kwamen niet. Ik was vergeten dat het in Nederland pas vier uur was. Miscommunicatie. Verder heb ik de vieze kleren van Bruno en mij wederom naar de laundry gebracht. Elke week moesten er twee sporttassen vol met vieze was de heuvel opgesleept worden. Nu begrijp ik mijn moeder wel als ze voor de zoveelste keer zegt dat ik de meeste vuile was in de week heb van iedereen in het huis.

Woensdag kon ik mijn schone was weer gaan ophalen. Gelukkig heb ik een lieve kamergenoot, Bruno. Hij was zo aardig om dit voor mij te doen. Het verschil tussen mij en Bruno is dat hij meer een luxepaard is. Hij pakt elke keer een taxi de heuvel op en af. Geen punt natuurlijk want de taxi's zijn super goedkoop. Verder hebben Stephen en ik deze avond afgesloten met een avondje biljarten in de Shacks.

Donderdag stond alweer de laatste stagedag van de week in de agenda. Deze keer had ik wel goed afgesproken met mijn ouders en hebben we alsnog kunnen skypen met ouders en oma. Hierna ben ik nog snel naar de supermarkt gelopen voor de laatste boodschappen en heb ik de malaria pil geslikt. De laatste voorbereidingen moesten gedaan worden want op vrijdagmorgen vertrok ik voor vier dagen naar de andere kant van Zuid Afrika. Ik ging namelijk vier dagen op safari.

Vrijdagmorgen ging om drie uur in de morgen al de wekker. Terwijl sommige huisgenoten nog aan het genieten waren van de muziek in de discotheken, stond ik al fris en fruitig te wachten op de taxi. Franziska, Duitse studente en collega van mij bij Cape Philharmonic Orchestra kwam mij ophalen om de eerste bus te pakken naar het vliegveld van Kaapstad. Hier aangekomen hadden we gewacht op Alex. Wederom een Duitse studente en ook mede Ranger voor de komende vier dagen. Half zeven vertrok ons vliegtuig richting Johannesburg. Twee uur later zetten we voet op bodem aan de andere kant van Zuid Afrika. Het avontuur kon echt beginnen. De komende vier dagen stonden in het teken van Safari. Hier had ik al maanden naar uit gekeken. Een bezoek brengen aan het Kruger Park stond zeker op mijn to-do list. Dit kan ik dus ook weer afstrepen. Na een rit van zes uur in een busje kwamen we aan bij het Tremisana Game Lodge waar we de dag en nacht verbleven. Naast Franziska en Alex waren twee Nederlandse zussen, Steffie & Jackie en Steven, een echte Amerikaanse man van 55 die alles weet over safari's. Zij waren de reisgenoten voor de komende dagen. Bij aankomst stond de 4x4 jeep al klaar voor een sunset drive door het Game Reserve van de Balule. Hier hebben we o.a. aapjes, een nijlpaard, buffels en antilopen gezien. Eenmaal toen de zon onder was gegaan, gingen de schijnwerpers op de 4x4 jeep aan en gingen we op zoek naar nachtdieren. Op een gegeven moment hoorden we een leeuw heel hard brullen in de buurt. Dit mochten we natuurlijk niet voorbij laten gaan. Snel off road, door bosjes, takken ontwijkend stonden we opeens oog in oog met een mannetjes leeuw. Deze leeuw had zojuist een antilope te grazen genomen en was aan het bijkomen van de aanval. De leeuw was gewond in het gezicht. Hier hebben we de nodige foto's van gemaakt. Eenmaal terug in de Game Lodge zijn we snel gaan slapen want de zaterdagmorgen moesten we weer heel vroeg opstaan.

De volgende morgen ging de wekker alweer om 04.30 uur. Nadat we snel ontbeten hadden met de groep, stond in de ochtend een bush walk van vier uur op de planning. We gingen op zoek naar sporen en voetafdrukken van dieren in het Game Reserve. Gedurende deze bush walk moesten we achter elkaar blijven lopen. De Ranger liep voor ons met een groot geweer. Je kunt op elk moment oog in oog komen te staan met een leeuw of neushoorn. We waren nog geen vijf minuten onderweg of we zagen al een nijlpaard lopen in de rivier. Snel maar zonder geluid probeerden we zo kort mogelijk bij de rivier te komen. Hierna zijn we stroomopwaarts gelopen. Langs deze rivier lopen veel leeuwen, nijlpaarden en krokodillen in de ochtend en avond, dus het was oppassen geblazen. We moesten dus op onze hoede zijn. Verderop zagen we een krokodil in de rivier zwemmen met in de verte een groep van twintig nijlpaarden lekker rustig van de dag genieten. Heel langzaam en zonder geluid waren we naar de oever van de rivier gelopen en stonden we oog in oog met de gevaarlijkste dieren van Afrika. Nijlpaarden doodden vroeger heel veel mensen omdat deze de kleren aan het wassen waren aan de rand van de oever, waarna opeens een nijlpaard met zijn grote bek uit het niets uit het water komt met zijn grote bek. Even verderop kwamen we aan op de plek waar de nacht ervoor de leeuw de antilope vermoord had. Helaas was er geen spoor meer te vinden van de leeuw of antilope. Hierna hebben we nog verschillende sporen gezien van antilopen, wrattenzwijnen en een olifant. Eenmaal terug bij de accommodatie hebben Franziska, Steffie, Jackie en ik een poolparty gehouden bij het zwembad. Heerlijk met zonnetje en 30 graden. In de middag stond wederom een Game Drive op de planning. Hier hebben we een zwarte neushoorn gezien. Dit is heel speciaal, want er leven maar 10 van deze mooie dieren in dit gebied van het Kruger Park. Verder hebben we giraffen, zebra's, impala's, antilopen en wrattenzwijnen gezien. Even verderop begaf onze 4x4 jeep het opeens. Hij wilde niet meer starten. Met gevaar voor eigen leven hebben we de jeep aangeduwd. Terug in Tremisana Game Lodge hebben we onze spullen gepakt en werden we overgeplaatst naar een andere locatie. Back to basics. Twee nachten moesten wij slapen in tenten in het bos. In de nacht kon het zomaar voor komen dat er antilopen, impala's of een buffel langs de tent lopen. Dit was heel erg leuk toen ik de tent openmaakte. Op dat moment liepen er net zeven antilopen achter elkaar langs de tent. In de avond hebben we bij elkaar gezeten bij het kampvuur en hebben we verhalen aangehoord van een Ranger. Wat een geweldige baan lijkt me dit, het zijn van een Ranger. De hele dag ben je in de natuur en ga je op zoek naar de mooiste dieren in de wereld.

Toch gingen we op tijd na bed want ook op zondag ging de wekker weer vroeg. Hoe eerder je in de jeep zit, hoe groter de kans is dat je dieren ziet in of langs het water. Deze dag stond er namelijk een bezoek aan het Kruger Park op de planning. In het begin hadden we heel veel zebra's en antilopen gezien. Het Kruger Park is een nationaal park waar de dieren echt in het wild leven. De dieren moeten echt jagen en leven in hun eigen omgeving. Door het Kruger Park lopen verschillende rivieren met drinkplaatsen. Als je geluk hebt, kom je de olifant, nijlpaard en krokodil hier tegen. In het Kruger Park hebben we alle dieren gezien behalve het luipaard, leeuw en hyena. Geen van de katachtigen wilden zich laten zien.

De maandag was alweer de laatste dag van de safari. In de ochtend hebben we nog een bush walk gedaan en stapten we weer in het busje voor een zes uur durende rit naar het vliegveld. Tijdens deze rit waren we gestopt bij de Blyde Canyon River. Hier heb je één van de meest spectaculaire uitzichten van heel Zuid Afrika.

Groetjes uit Kaapstad

  • 08 November 2012 - 17:47

    Huub En Antoinette Van Dongen:

    Hallo jarige job,

    Omdat wij niet bekend zijn met facebook, sms, skype, twitter, etc. (ja, ja, ik weet dat we ouderwets zijn) willen we je via deze weg van harte feliciteren met je verjaardag.
    Heel bijzonder om dat in het verre Zuid-Africa te vieren.
    Ik denk dat je nog nooit je verjaardag hebt gevierd met buitentemperaturen van rond de 30 graden.
    Wij zullen hier een fles ontkurken en op jouw verjaardag proosten. Gezondheid!!!
    Maar wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven.
    Een bezoek aan een dierentuin hier in Nederland erg zal tegenvallen nadat je al die dieren in hun eigen omgeving en leefwereld hebt gezien.
    Ralf, geniet met volle teugen van de tijd dat je nog in Zuid-Africa vertoeft en ik hoop dat je een gezellig verjaardagsfeest hebt met al je vrienden daar.

    Doei,
    Huub en Antoinette van Dongen

    Ps. Nog bedankt voor de mooie ansichtkaart, Erg leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Ralf

Actief sinds 26 Maart 2012
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 24695

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Stage Zuid Afrika

Landen bezocht: