Townshiptour Langa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ralf Senden - WaarBenJij.nu Townshiptour Langa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ralf Senden - WaarBenJij.nu

Townshiptour Langa

Blijf op de hoogte en volg Ralf

18 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is weer tijd voor een nieuw verslag vanuit het zonnige Kaapstad.
Had ik jullie al verteld dat het afgelopen zaterdag en zondag 28 graden was. Je ziet het goed. 28 graden en de lente is net enkele dagen geleden gestart. Moet je eens nagaan als het zomer is. Ik zal geen seconde denken aan de temperaturen in Nederland voor de komende 4 maanden.

De stage verloopt voorspoedig. Zoals eerder al aangeven moet ik mij nog aanpassen aan het werktempo van de Zuid Afrikanen. Hier ben ik maandag mee begonnen. Als ik eerlijk moet zijn, vind ik het werktempo in Nederland dan toch fijner. Sommige werknemers starten met werken om kwart voor tien en vinden om half vier dat het tijd is om naar huis te gaan, terwijl ik aanwezig ben van negen tot vijf. Dit zou in Nederland zeker niet kunnen.

In de avond zijn we naar het vliegveld gereden want er moest afscheid genomen worden van een huisgenootje. Berit, heeft 3 maanden mogen genieten van al het moois van Zuid Afrika. Ik heb 3 weken met haar mogen optrekken en zelfs ik heb een traantje gelaten. Het was heel raar, je trekt 3 weken lang elke dag met elkaar op en dan opeens ga je elkaar hoogstwaarschijnlijk nooit meer zien. Gelukkig hebben we met zijn allen al afgesproken dat er een "Reunie" gaat plaatsvinden in Keulen met Carnaval. Iedereen in olifanten, tijger of giraffenkostuum.

Omdat de zomer er aankomt in Zuid Afrika, willen Stephen en ik er topfit uitzien. We zijn op zoek gegaan naar fitnessruimte. Tijdens het wandelen kwamen we langs een grasveldje waar een voetbalteam aan het trainen was. Zoals ik ben als rasechte voetballer, ben ik meteen gaan vragen wanneer zij voetballen op dit grasveldje. Helaas verschilt dit nogal zeiden ze. Ze waren aan het trainen voor een voetbaltoernooi in Belville. Omdat wij op zoek waren naar fitnessruimte hebben we niet gevraagd of we mee mochten voetballen. Ik had natuurlijk wel mijn voetbalkunsten willen laten zien, maar dat ging moeilijk op slippers.

Dinsdagavond zijn we naar de bioscoop in Waterfront gegaan. Voor 2 euro kan je daar op dinsdagavond de nieuwste films zien. Wij wilden graag naar TED. Dit is een film over een knuffelbeer. Helaas wisten wij niet dat we voor de actie voor 2 euro een pas moesten hebben die we konden aanvragen in het winkelcentrum van Waterfront. Hierdoor hebben we TED voor 5 euro moeten kijken. Ook nog goedkoop natuurlijk als je het vergelijkt met Nederland. Helaas vond ik de film niet zo spannend en ben ik halverwege de film in slaap gevallen. Stage lopen in Kaapstad kan zwaar zijn.

Elke woensdag brengen Bruno en ik de was van de afgelopen week naar een laundry zaak. Alles beter dan alle kleren wassen, buiten in de achtertuin ophangen en maar wachten totdat ze droog zijn. Wij twee betalen liever hiervoor. Je hebt tenslotte werk en luxe paarden.

Woensdag hadden we in onze grote woonkamer gepokerd met de huisgenoten. Dit had ik al jaren niet meer gedaan. Daarom had ik 1 van de zonnebrillen die ik heb meegenomen maar opgezet. En jahoor. Het werkte meteen. Ik speelde de finale head-to-head tegen Mathijs. We waren zeer aan elkaar gewaagd. Natuurlijk kan ik hier in mijn verslag natuurlijk niet schrijven dat ik verloren had. Maar dit had ik ook niet. Pokeren gaan we zeker vaker doen.

Donderdag stond alweer in het teken van een afscheid. Lukas, wederom een Duitse student ging deze dag ons huis verlaten. Ook hij zat 3 weken met mij opgescheept. Op dat moment zaten we nog maar met 1 Duitse, 1 Zwitser en de rest is Nederlands. Tijdens het winkelen in de plaatselijke supermarkt hebben Stephen en ik de ogen uitgekeken op de vleesafdeling. Ontzettend veel vlees is hier aanwezig voor het maken van een perfecte braai. Het water liep ons uit de mond toen we dit zagen.

Vrijdag = braaidag. Stephen en ik zijn voor de komende 18 weken de braaimeesters van Scott Street. Onze braai kunsten hebben we geprobeerd te laten zien aan Scott Street. En hoe! Als volleerde braaimeesters hebben we verschillende soorten vlees en mais op tafel geserveerd. Het is nu zoeken in Kaapstad naar een keukenschort met de tekst "Braaimeesters". Deze dag is ook een nieuw meisje gearriveerd in Scott Street. Sarah uit Canada. Zij slaapt hier voor enkele dagen omdat haar nieuwe onderkomen nog vol zit met studenten.

In Zuid Afrika worden 11 verschillende talen gesproken. 1 van deze talen is Khosa. Dit is een taal met klikjes. Vanaf nu probeer ik de perfecte Khosa klik te krijgen en enkele Khosa woordjes te spreken. Marvin, collega bij Cape Philharmonic Orchestra lacht zich kapot als ik het weer probeer.

Zaterdag stond een bezoek aan Township "Langa" op de planning. Om half tien moesten we ons verzamelen bij Hofmeyer Street. Helaas hebben we 2 uur moeten wachten voordat de bus met tourguide ons kwam ophalen. In Zuid Afrika moet je rekening houden dat je weleens later opgehaald wordt. Maar leuk is anders. Langa is het grootste township van Kaapstad. Ze zeggen dat er 50.000 mensen wonen, maar dit kunnen er net zo goed 1.000.000 zijn. Heel indrukwekkend om te zien hoe de mensen leven in townships. Hartverscheurend. Hele families die bestaan uit 6 personen wonen in krotten huizen van 4 bij 3 meter. De contrasten zijn ook groot. In townships heb je straatarme families, arme families en rijke families. Aan de ene kant van de straat wonen families met voor Zuid Afrikaanse begrippen "sjieke" huizen tegenover families in krotten. Op een gegeven moment moesten we uitstappen en liepen we met zijn allen door de straten van Langa. Kinderen kwamen naar ons gerend en ik was de eerste die gelukkige. Het kindje sprong tegen me aan waarna ik hem optilde. Hij legde zijn armen om mijn nek. Nederlandse kinderen vind ik niets, maar Zuid Afrikaanse kinderen zijn echt geweldig. We hebben met 50 kinderen hand in hand gelopen en met ze gedanst. Als laatste hebben we elk kind een sinasappel gegeven. Het kan zomaar zijn dat dit het laatste eten is wat ze krijgen van deze dag. Hierna zijn we verder het township naar een "No-Go area". Dit is een gebied waar veel geweld en gangsters zich ophouden. We zijn hier doorheen gereden en hebben ook hier sinasappels uitgedeeld aan kinderen. Sinasappels genoeg voor veel kinderen. We hadden namelijk 300 sinasappels gekocht. Alles voor deze leuke Zuid Afrikaanse kindjes.

Omdat het deze dag 28 graden was zijn we naar deze indrukwekkende en mooie tour door het township naar het strand van Clifton Beach gereden en hebben hier nog genoten van het zeer mooie weer in Kaapstad.

Zondag stond een bezoek aan Hermanus op de planning. Hier kan je gedurende de maanden September en Oktober heel goed walvissen met baby's zien aan de kust. Dit omdat het water aan de kust warmer is en hier de scheiding is van Atlantische oceaan en Indische oceaan. Helaas hebben we walvissen niet kortbij gezien maar wel van afstand vanaf het strand. 's Avonds heb ik mijn oma nog gebeld. Zij was jarig en was heel verrast dat ik haar belde vanuit Kaapstad. Geweldig om van mijn ouders te horen dat ze het tegen iedereen verteld.

  • 18 September 2012 - 12:22

    Corry En Frits:

    Hallo Ralf Met verbazing lezen we steeds jouw verslagen. Petje af. Jij doet goed en het is geen saai te lezen verhaal. Dus verzamel maar alles en schrijf je een boek over jouw stage en dat je dan later hier in Nederland kunt uitgeven en kun je ook nog verreiken met de geweldige foto's Kerel wat heb jij mooie fot's op de side staan zeker die met het tegenlicht van de zon. Geweldig. In deze crisis tijd kun je ook nog altijd beroeps fotograaf worden als jij dat zo geweldig blijft doen. Ook zijn we trots dat je het zo naar je zin hebt en zo veel onderneemt maar vooral dat het menselijke aspekt niet bij jouw vergeten wordt. (traantjes bij afscheid en kindertjes knuffelen). Het eten en de tafel versiering ziet ook goed uit zelfs de kaarsen worden niet vergeten.
    Afgelopen zondag zijn wij ook naar een dorpje in buurt geweest Daar was het ook drukker dan anders maar wel veel grijze haren waren en veel hoempapa muziek en erg veel lekker bier Gulpener.
    We waren er van 12 tot 18 uur Dus dan weet het wel. Jaloers op jouw reis ben ik een beetje als ik al die jonge meiden om je heen zie hangen. Je verslagen blijven welkom en ik sluit met mijn slogan: GENEET VAN UT LAEVE
    Corry en Frits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Ralf

Actief sinds 26 Maart 2012
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 24692

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Stage Zuid Afrika

Landen bezocht: