Braai, braai en nog eens braai - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ralf Senden - WaarBenJij.nu Braai, braai en nog eens braai - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ralf Senden - WaarBenJij.nu

Braai, braai en nog eens braai

Blijf op de hoogte en volg Ralf

26 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Komende woensdag ben ik alweer 5 weken van huis. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt, en ja: Dit klopt.

In het huis hebben we een nieuw tijdverdrijf ontdekt. Volleyballen in de woonkamer van Scott Street. Dit doe ik elke dag met enkele huisgenoten. De Duitse huisgenoten zijn allemaal een beetje lui, dus doe ik dit altijd met de Nederlandse jongens. Van de bal overgooien naar elkaar op een afstand van 10 meter, hooghouden van de bal met de voetballers tot rugbyen in de woonkamer. Een klein meisje, genaamd Sarah is toch het meest getalenteerd en gedreven in volleybal en waar ik al 140 keer mee overgespeeld heb naar elkaar zonder de grond te raken. Toch best knap als je nagaat dat het laminaat niet meer uitziet zoals jaren geleden en meer lijkt op het grasveld bij GSV'28 in de winterperiode. Zeer slecht dus.

Deze week werden de eerste Champions League wedstrijden gevoetbald. Ajax, mijn club en afgelopen jaar kampioen geworden in Nederland, was in een poule ingedeeld met Real Madrid, Borussia Dortmund en Manchester City. Dit beloven zes zeer spectaculaire wedstrijden te worden met alleen maar topteams. Ajax moest meteen de spits afbijten op dinsdagavond tegen Borussia Dortmund in Duitsland. Al weken heb ik met enkele huisgenoten ernaar uitgekeken om deze wedstrijd te bekijken in Tommy's Sportsbar met andere Nederlanders. Eerst bij de plaatselijke Subway langs geweest voor een goede bodem. Eenmaal aangekomen in de Sportsbar bleek dat we niet de enigen waren die de wedstrijd wilden bekijken. Gelukkig waren wij ruim op tijd aanwezig en konden we plaats nemen op de bank boven in het café. We hebben de wedstrijd met ongeveer 90 Nederlanders bekeken. Tommy's Sportsbar is een best grote bar, maar deze avond was de cafe bijna te klein voor iedereen. Helaas heeft Ajax verloren van de Duitsers, en hoe kan het ook anders: In de laatste minuten scoorde Robert Lewandowski via geklungel in de verdediging. Gelukkig waren de halve liters bier aan de goedkope kant en hebben we er toch nog een leuke avond van gemaakt. Vijf halve liters voor 85 rand. Omgerekend voor 8 euro alles bij elkaar. Deze avond was ook de hele avond het alarm in het huis afgegaan. Don't worry. Niemand wilde inbreken, maar dit kwam door elektriciteitsproblemen die de middag ervoor waren ontstaan. Gelukkig ben ik een goede slaper en ben ik niet de hele nacht wakker geweest van het alarm, terwijl anderen wel de hele nacht wakker hebben gelegen door dat geruis de hele tijd. Zij konden de volgende dag wel wat nachtrust gebruiken op werktijd.

Net als afgelopen avond ben ik met enkele huisgenoten van Scott Street naar Tommy's Sports Bar geweest om een wedstrijd in de Champions League te kijken. Doordat het nogal saaie wedstrijden waren en mijn huisgenoten de nodige nachtrust konden gebruiken, waren we weer op tijd naar huis gegaan.

Gedurende mijn periode in Kaapstad zullen er vele gelegenheden zijn waar ik niet aan kan deelnemen zoals de verjaardagen van mijn ouders, Kerstmis en Nieuwjaar. Een andere gelegenheid is dat Maud en ik vier jaar samen zijn. Dit moest natuurlijk gevierd worden, maar ik kon haar natuurlijk niet persoonlijk feliciteren, daarom had ik via Greetz een mooi "Blond Holland" kado gekocht en via PostNL laten bezorgen bij Maud thuis. Dit kado bestond uit een kaart, grote mok van "Blond" en verschillende soorten thee met accessoires. Natuurlijk had ik Maud hier niets over verteld dus het was een verrassing toen opeens een postbodebezorger bij haar aan de deur stond met een doos in zijn handen. Al meteen kreeg ik een berichtje van haar uit Nederland dat ze het kado erg leuk vond.Omdat ik natuurlijk wel vaker iets voor Maud via Greetz bestel, had ik al genoeg stempels verzameld om een gratis kaart naar Nederland te versturen. Zoals ik ben heb ik deze natuurlijk naar mijn oma gestuurd met als adreshoofd: Mai Senden. Ik heb vernomen van mijn ouders dat de kaart een mooie plaats in haar luxe onderkomen heeft gekregen. Ze is er super trots op en dan erbij nadenkend dat mijn oma er pas na een tijdje achterkwam dat ik twee foto's van mezelf op de voorkant van de kaart had geplaatst.

Vrijdag is het begin van het weekend. De mensen op het werk doen dan al iets minder hard werken en dat merk je ook. Omdat iedereen zoo hard werkte vond ik het tijd om naar huis te gaan om half 4. Hierdoor konden Stephen en ik ons flink uitleven in de supermarkt met het bekijken van het vlees voor de braai. Omdat sommige huisgenoten dit keer niet mee aten omdat ze 5 euro te duur vonden voor 3 flinke stukken vlees, salade met komkommer, tomaat en stokbrood met Vrijdag is het begin van het weekend. De mensen op het werk doen dan al iets minder hard werken en dat merk je ook. Omdat iedereen zoo hard werkte vond ik het tijd om naar huis te gaan om half 4. Hierdoor konden Stephen en ik ons flink uitleven in de supermarkt met het bekijken van het vlees voor de braai. Omdat sommige huisgenoten dit keer niet mee aten omdat ze 5 euro te duur vonden voor 3 flinke stukken vlees, salade met komkommer, tomaat en stokbrood met kruidenboter, hebben we deze keer braai gemaakt voor 8 personen. Duitse meiden, wat letten deze mensen op het geld zeg. De braai was wederom zeer geslaagd. Het was weer tijd voor stappen in Long Street. In de woonkamer begonnen we met drankspellen. Hierna zijn we met zijn allen naar Fabrizio gegaan per taxi in Vredehoek. Hier hebben we nog flink gratis rum en cola gedronken waarna we naar Long Street zijn gegaan. Zoals zo vaak keken we te laat op de klok en waren we later dan afgesproken thuis. Het was alweer een zeer geslaagde avond waar de nodige shotjes gedronken werden in Bobs Shotsbar. Erg laat hadden we het niet gemaakt omdat de volgende dag de open dag bij Ajax Cape Town op de planning stond. Mathijs en Kevin, huisgenoten lopen hier stage als fysiotherapeuten. Waarom kon ik niet op de marketingafdeling van Ajax Cape Town stage lopen? Ik had nog zo in mijn motivatiebrief geschreven dat ik Ajax fan was en graag bij Ajax Cape Town wilde werken. Mathijs en Kevin maakte mij om half 8 wakker of ik met hun wilde meerijden naar de open dag. Dit kwam voor mij iets te vroeg. Nadat ik enkele uren meer geslapen had, kwam Bruno op het idee om samen de trein naar het trainingscomplex van Ajax Cape Town te pakken. In tegenstelling tot in Nederland rijden de treinen in Zuid Afrika wel op tijd en wat hadden we een uitzicht gedurende de vijftien durende minuten. Lekker met je hoofd uit het raam hangend met de wind door de haren. Op de open dag heb ik een Ajax Cape Town wedstrijd shirt gekocht. Nu heb ik een Ajax shirt, maar ook een souvenir van Kaapstad. Twee vliegen in één klap. Verder ben ik met Koen van de Laak en Sander Westerveld op de foto gegaan. Twee Nederlandse spelers die voetballen bij Ajax Cape Town. Verder heb ik vele handtekeningen bemachtigd van de spelers bij Ajax Cape Town.

Zondag heb ik wederom een bezoek gebracht aan een township. Dit keer met mijn huisgenoten. Dit keer in Njanga en niet Langa. Helaas was het weer ons niet goed gezind. Hierdoor waren er niet veel kinderen op de straat. We hebben een Zuid Afrikaanse mis bijgewoond. Dit is niet zoals in Nederland waar je plots in slaap kunt vallen. Heel veel dans, muziek en geklap. De pastoor riep de hele tijd: "Halleluja" en "Jezus". Hierna zijn we naar een weeshuis in het township gegaan en hebben de kindjes brood, koekjes, appels, bananen en ballonnen gegeven. En blij dat ze hiermee waren. Een jongetje wilde steeds aan mijn neus zitten. Als laatste hebben we ge-braaied met locals in het Township. Platen vol met vlees, en dat allemaal voor 4 euro. In de avond hebben Afrikaanse mis bijgewoond. Dit is niet zoals in Nederland waar je plots in slaap kunt vallen. Heel veel dans, muziek en geklap. De pastoor riep de hele tijd: "Halleluja" en "Jezus". Hierna zijn we naar een weeshuis in het township gegaan en hebben de kindjes brood, koekjes, appels, bananen en ballonnen gegeven. En blij dat ze hiermee waren. Een jongetje wilde steeds aan mijn neus zitten. Als laatste hebben we ge-braaied met locals in het Township. Platen vol met vlees, en dat allemaal voor 4 euro. In de avond hebben we nog twee films gekeken. Gedurende de tweede film vielen mijn ogen bijna dicht.

Slecht hebben we het niet in Zuid Afrika. De Zuid Afrikanen vinden voor alles wel een nationale feestdag. Zoals ook deze maandag. "Nationale braaidag". Iedereen heeft vrij en natuurlijk moet er dan wederom ge-braaid worden. Stephen en ik zijn op tijd opgestaan om via Company Gardens naar Bo Kaap te lopen. Hier zit de moslimgemeenschap. Je kunt deze buurt heel gemakkelijk herkennen aan de gekleurde huizen. Hierna zijn we naar Waterfront gelopen en geslenterd door het Winkelcentrum. Na een goede MC Donalds maaltijd weer teruggelopen naar Company Gardens, want hier speelde deze middag the Cape Philharmonic Youth Orchestra. Natuurlijk moest ik mijn gezicht laten zien en dit heb ik dan ook netjes gedaan. Hierna zijn we naar de supermarkt gelopen om vlees te koken. Op "Nationale braaidag" moet er natuurlijk wel ge-braaid worden. Ik en Stephen hebben braai gemaakt voor 12 personen. We hadden 3 meter worst en zes grote stukken vlees van lam en varken gekocht.

Groetjes uit Kaapstad

  • 27 September 2012 - 13:53

    John Bouwens:

    Hallo Ralf,

    Wij vinden het prachtig dat je het zo naar je zin hebt.Dat Ajax verloren heeft van Borusia is niet zo erg als ze maar van PSV winnen.Het is inderdaad zo dat de tijd vliegt als je het naar je zin hebt dus geniet er maar van.Misschien kun je bij Alax Cape Town gaan voetballen moet kunnen als je bij GSV voetbalt.


    Ralf de groeten van ons allen en tot ziens

    Resie John Guido en Robbie.

  • 27 September 2012 - 13:57

    Frits Van Ballegooy:

    Hallo Ralf

    Het is een genot om jouw verslagen te lezen. Met wat jaloezie stel ik me wat vragen: zoals wat doet Ralf tussen de weekends in? Werken de weekends niet verslavend? Is de vrijdagmiddag daar door de maastrichtenaren ingevoerd want in maastricht begint het weekend ook al op vrijdagmiddag kijk maar eens in de kroegen als je weer in Nederland bent en dan in Maastricht. Ook de prijzen van het bier ben ik wel een beetje jaloers op.
    In iedergeval Ralf sluit ik met mijn slogan : GENEET VAN UT LAEVE.

    Frits out Gelaen.

  • 01 Oktober 2012 - 12:29

    Diny Houben:

    Heey Ralf,

    Heb net de verslagen gelezen en foto's bekeken:Geweldig ! Wat een geweldige stage beleef je daar. Geniet ervan de komende tijd maar ik geloof dat dat wel in orde komt!!!

    Diny en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Ralf

Actief sinds 26 Maart 2012
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 24704

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2012 - 01 Februari 2013

Stage Zuid Afrika

Landen bezocht: